Σάββατο 14 Μαρτίου 2020

εκπαιδευτικά


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ

Παρ’ όλο που ξέρω πως κανένας υπεύθυνος δεν λαμβάνει υπόψη τις απόψεις μου, θα τις εκθέσω, δηλώνοντας την κατανόησή μου στους εν ενεργεία συναδέλφους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, ύστερα από την ανακοίνωση του Υπουργείου που τους καλεί στα σχολεία από Δευτέρας, βρίσκονται σε προβληματισμό, αναστάτωση και απορία, μη έχοντας πόρο, τρόπο, να υπερβούν την άγνοιά τους, πώς θα αντεπεξέλθουν σε κάτι άγνωστο που τους περιμένει στα σχολεία χωρίς μαθητές, απροετοίμαστοι οι πλείστοι να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις.

Εν πρώτοις   η ανάγνωση της εγκυκλίου του Υπουργείου προβληματίζει, εκείνη η δεύτερη παράγραφος που αναφέρεται στους εκπαιδευτικούς πολύ εμβόλιμη φαίνεται, δεν ήταν προϊόν συνεχούς ροής του λόγου αλλά παρεμβολής. Και αν κάποιοι παρενέβησαν, το έπραξαν για το γενικότερο καλό της εκπαίδευσης ή για να μην λέει ο ένας και ο άλλος τα λόγια του για τους εκπαιδευτικούς, πως κάθονται στο σπίτι και πληρώνονται, πράγμα που θα ζητήσουν και όλοι οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι; Ποιο ήταν το κριτήριο; Καθαρά εκπαιδευτικό ή συγκριτικό με άλλους και με φοβικά σύνδρομα των συγγραφέων της εγκυκλίου; Αυτά διαισθητικά και φιλολογικά.

Τα ερωτήματα όμως είναι, πρώτα, σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς: Ξέρει η διεύθυνση κάθε σχολείου πώς θα τους χειριστεί, τι θα αναθέσει, πώς θα οργανώσει την εκεί παρουσία τους; Ή ας έρθουν και  βλέπουμε. Θα μεταβούν πολλοί από άλλες πόλεις σε άλλες ή σε χωριά, δυο και τρεις ή περισσότεροι σε μεταφορικά μέσα. Δεν κινδυνεύουν από τον ιό; Στο σχολείο πόσοι και πού θα συγκεντρωθούν; Δεν κινδυνεύουν; Είναι σε θέση οι εκπαιδευτικοί όλοι να παραδίδουν μαθήματα από τηλεοράσεως ή τηλεφώνου ή υπολογιστή; Θα τους γίνουν ταχύρρυθμα μαθήματα; Και η ανταπόκριση των παιδιών ποια θα είναι; Ας δοκιμάσουμε πιλοτικά, είναι μια απάντηση.

Ο καλύτερος δάσκαλος είναι αυτός που είναι αχρείαστος στους μαθητές του γιατί τους έμαθε να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν. Αυτό είναι ισχυρότερο παιδευτικό όπλο και απόδειξη της επιτυχίας των εκατοντάδων πειραματισμών στα σχολεία με εκπαιδευτικούς και μαθητές. Γιατί δεν δίνονται γενικές οδηγίες στα παιδιά, όποια κι αν είναι, όποιας τάξης, να αποδείξουν πως έχουν κατανοήσει την ύλη που ως τώρα τους έχει διδαχτεί, γνωρίζουν, κατανοούν, εφαρμόζουν, αναλύουν, συνθέτουν, αξιολογούν και μάλιστα αφού αποδείξουν γραπτά τις δεξιότητές τους αποστέλλοντας στους εκπαιδευτικούς εργασίες τους να δοκιμάσουν να προχωρήσουν και παρακάτω μόνοι; Όσο μπορούν. Αλλά και η απόδειξη της κατοχής των όσων ως τώρα έχουν μάθει είναι ικανοποιητική.

Όσο για τους τελειόφοιτους, από εξεταστικά δοκίμια και απαντήσεις τους η σελίδα του Υπουργείου για τις εξετάσεις είναι υπερπλήρης. Ας αρχίσουν να λύουν ή να μαθαίνουν να λύουν με βάση τις απαντήσεις των εξεταστών τα παλαιά εξεταστικά δοκίμια. Πολλά θα μάθουν. Και επανάληψη κάνουν και εξασκούνται και προχωρούν. Τις απαντήσεις να τις αποστέλλουν στους διδάσκοντες για αξιολόγηση.

Και το τελευταίο. Η σχολική χρονιά αναγκαστικά θα παραταθεί. Οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν στα σχολεία για εργασία και κατά την περίοδο των παλαιών διακοπών και του καλοκαιριού. Ας θεωρηθεί ότι τώρα βρίσκονται σε διακοπές, για να είναι σε θέση και το Υπουργείο να τους ζητήσει να εργαστούν στην παράταση.

Μερικές σκέψεις ήταν. Το ποιος τις ακούει το είπαμε στην αρχή. Μα αφού η επανάληψη είναι μήτηρ των επιστημών!