Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

συμβολή στην ερμηνεία κειμένων

Στέλιος Παπαντωνίου
Συμβολή στην ερμηνεία κειμένων 

Όσοι διδάσκουν κείμενα, καλό είναι πρώτα να βασανίζουν τα κείμενα, χωρίς να καταφεύγουν στις λύσεις άλλων. Τα παιδιά καταλαβαίνουν τα κείμενα, δεν καταλαβαίνουν όμως τις εξηγήσεις που τους δίνουν οι δάσκαλοί τους, γιατί ήταν αποτέλεσμα των συγχυστικών λύσεων που διάβασαν. Συγχύζονται οι διδάσκοντες, συγχύζουν και τα παιδιά. Ξεκαθάρισε πρώτα εσύ,δάσκαλε, τι λέει το κείμενο, και ύστερα εμβάθυνε με τα παιδιά. Αυτές τις σκέψεις κάνω διαβάζοντας τις οδηγίες για τη διόρθωση των Νέων Ελληνικών.
Στο τέλος εμφύλιο δεν είχαμε στην Κϋπρο και ο εμφύλιος ταλανίζει γενεές γενεών μέσω των διδασκομένων στα σχολεία κειμένων.
Όσο για την καημένη την Αναστασία των Μολάων ούτε πως μπορεί να είναι η έμπνευση του συγγραφέα. Ο άλλος καημένος, ο καιόμενος, από αρχαιοτάτων χρόνων, λέει, οι άνθρωποι χωρίζονται σε τρία είδη, στους θεωρητικούς, στους πρακτικούς ή ηθικούς και στους ποιητικούς. Πριν από τον Αριστοτέλη.
Σωσικράτης δ' ἐν Διαδοχαῖς
(FHG iv. 503) φησιν αὐτὸν ΤΟΝ ΠΥΘΑΓΟΡΑ ἐρωτηθέντα ὑπὸ Λέοντος τοῦ Φλιασίων
τυράννου τίς εἴη, φιλόσοφος εἰπεῖν. καὶ τὸν βίον ἐοικέναι πανηγύρει· ὡς οὖν εἰς ταύτην οἱ μὲν ἀγωνιούμενοι, οἱ δὲ κατ' ἐμπορίαν, οἱ δέ γε βέλτιστοι ἔρχονται θεαταί, οὕτως ἐν τῷ βίῳ οἱ μὲν ἀνδραποδώδεις, ἔφη, φύονται δόξης καὶ πλεονεξίας θηραταί, οἱ
δὲ φιλόσοφοι τῆς ἀληθείας. καὶ τάδε μὲν ὧδε.
ΑΠΟ ΤΟΥς ΒΙΟΥΣ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΤΟΥ ΔΙΟΓΕΝΗ ΛΑΕΡΤΙΟΥ
ΠΡΩΤΟΣ ΧΩΡΙΣΕ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΕ ΤΡΙΑ ΕΙΔΗ
-ΤΟΥς ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΣΤΟΥς ΑΓΩΝΕς (ΗΘΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ)
-ΤΟΥς ΘΕΑΤΕΣ (ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ)
ΚΑΙ ΤΟΥς ΕΜΠΟΡΟΥς
ΑΚΟΛΟΥΘΩΣ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΗΘΙΚΗ, ΛΟΓΙΚΗ, ΠΟΙΗΤΙΚΗ
ΑΡΑ Ο ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ ΩΣ ΗΘΙΚΟΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΩΣ ΘΕΩΡΟΙ
ΚΑΙ Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΤΟ ΠΟΙΗΤΙΚΟΝ
ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΟΠΩς ΚΑΙ ΣΕ ΠΕΡΑΣΜΕΝΕΣ ΕΠΟΧΕΣ ΑΡΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ
(ΚΑΜΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ)
ΤΟΠΟΣ ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ( Η ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ)
ΠΟΥ ΦΩΤΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΘΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΟ

 ......................................
ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΟΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΠΝΕΙ     ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΛΕΙΣ
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΚΕΙΝΑ ΚΑΙ ΣΕ ΒΡΙΣΚΟΥΝ
Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΟΛΑΩΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ   Ο, ΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΚΡΑΤΗ Η ΔΙΟΤΙΜΑ  ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ
ΚΑΙ ΕΡΩΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟΚΟΝ ΕΝ ΤΩ ΚΑΛΩ    ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ
ΣΩΜΑΤΙΚΑ ΝΑ ΘΕΛΕΙΣ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΝΑ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΦΕΥΓΟΥΝ ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΑΝΑΡΧΟΝΤΑΙ
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΩΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
ΑΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
ΓΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΚΙ ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΙΓΑ
ΕΣΤΩΣΑΝ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Αρχή φόρμας