Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2012

Αντι-Κάλαντα σε τρεις διαστάσεις

Αντι-Κάλαντα σε τρεις διαστάσεις
Του Στέλιου Παπαντωνίου
«Σ’ αυτό το σπίτι το άλλοτε λεγόμενο Κυβερνείο, στην είσοδο σε χαιρετούν οι λιόντες της Αγγλίας. Καιρός να τους ξορκίσουμε σαν τους καλικαντζάρους να μας αδειάσουν τη γωνιά να δούμεν άσπρη μέρα.»
Οι διαδηλώσεις έξω από τις αγγλικές βάσεις έδειξαν πάλι πως η προφητεία του Γιώργου Σεφέρη στη «Σαλαμίνα της Κύπρος» δεν πραγματοποιήθηκε, αφού μιλούσε σε μεταφυσικό επίπεδο, μεταφέροντας τον αισχύλειο θεϊκό νόμο της ύβρεως και τίσεως- πληρωμής στην τότε κυπριακή πραγματικότητα, με τη θεϊκή ψυχή των ανθρώπων να υφίσταται τις επεμβάσεις των άγγλων στην προσπάθειά τους να μας πείσουν πως δεν είμαστε Έλληνες αλλά ελληνόφωνοι.
Η φωνή του Κυρίου επί των υδάτων, όπως ακούεται να ψάλλεται στις εκκλησιές την ημέρα των Θεοφανείων καλεί τους ανθρώπους να γίνουν σοφοί και να λάβουν φόβο Θεού, αρχή σοφίας. «Φωνή Κυρίου επί των υδάτων βοά λέγουσα, δεύτε λάβετε πάντες πνεύμα σοφίας πνεύμα συνέσεως, πνεύμα φόβου Θεού, του επιφανέντος Χριστού.» Το ίδιο τούτο νόημα είναι και το κύριο μήνυμα του Σεφέρη στη «Σαλαμίνα της Κύπρος», έστω κι αν δεν έχει ακόμα συλληφθεί ύστερα από τόσα χρόνια παρερμηνείας του στα σχολεία Μέσης. «Τα νέα κορμιά περάσαν απ’ εδώ τα ερωτεμένα…Κύριος επί υδάτων πολλών πάνω σ’ αυτό το πέρασμα.» Περάσαν- πέρασμα. Έτσι ίσως γίνει αντιληπτό πως στο πέρασμα των νέων κορμιών βλέπει ο ποιητής το ίδιο το πέρασμα του Κυρίου στα νερά την ημέρα της βάφτισής του, οπότε ακούστηκε κι η φωνή του Κυρίου επί των υδάτων, κατά τον ανωτέρω ψαλμό των Θεοφανείων, που επίσης περιέχονται σε μέγα μέρος του ποιήματος.
Ο άνθρωπος κατ’ εικόνα και ομοίωση Κυρίου είναι το θεϊκό στοιχείο στον κόσμο και στο ποίημα του Σεφέρη, γιατί αν δεν υπάρχει θεϊκό στοιχείο δεν υπάρχει ούτε ύβρις ούτε τίσις. Οι Άγγλοι λοιπόν συμπεριφερόμενοι υβριστικά στα νέα αυτά κορμιά τα πλασμένα από χουν και στις θεϊκές ψυχές των δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να υπερβαίνουν τα ανθρώπινα όριά τους και να επιφέρουν την τίση, η οποία όσο και να αργεί, κάποτε θα έρθει.
Στο μεταξύ οι νέοι μας ακόμα διαδηλώνουν εναντίον τους στις βάσεις, ο θυρεός των κατακοσμεί το άλλοτε λεγόμενο κυβερνείο, κι εμείς με τα αντικάλαντά μας ξορκίζουμε τους καλικάντζαρους να φύγουν και να μην ξαναπατήσουν την «καλή τους άντζα», το καλό τους κατ’ ευφημισμό ποδάρι ή κνήμη, στο άλλοτε λεγόμενο κυβερνείο.
Δυστυχώς φαίνεται πως ούτε κι εδώ πιάνουν οι ευχές ή οι κατάρες. Το κακό είναι πως άρχισε η λογοπροεδρία, ποιος να κατοικοεδρεύσει στο προεδρικό, κι εμείς απορούμε: δηλαδή δεν συνέλαβαν οι πολιτικοί μας άρχοντες τα μηνύματα του λαού από την απαξίωση στις εκλογές; Δηλαδή τι! Μας παίζεται ένα εσωτερικό σχέδιο Ανάν, δεν το θέλουμε, το απορρίπτουμε αλλά σας το επανυποβάλλουμε να το δεχθείτε; Και το εσωτερικό σχέδιο αποκαλείται «καίσαρ, η σύζυγος του καίσαρος, ο καισαρικός εκπρόσωπος», όλοι να λογοπροεδρεύουν κι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αναμένει το κόμμα του να μας τον επιβάλει! Και δεν κατάλαβαν οι άνθρωποι πως η Κύπρος έχει ανάγκη να εξαφανιστούν «αμφότεροι και οι δύο» κατά το λεγόμενο, γιατί τόσο μοιάζουν μεταξύ τους, σαν δύο «συνιστώντα στέιτς»; Απάγετε και οι δύο! Και ο τρίτος, ο θεωρών εαυτόν «ρυθμιστικόν», ας εξαφανιστεί μετ’ αυτών ομοίως. Σήμερα τα αντικάλαντα ευχόμαστε να δώσουν το μήνυμα: Κανένας σας δεν μας κάνει! Σας γνωρίσαμε, σας ελέγξαμε, σας απορρίπτουμε. Ζητούμε νέους ανθρώπους φωτισμένους και γνήσιους πατριώτες.