Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου 2013

Εξεταστέα ύλη: Δηλώσεις Μπαγίς
Του Στέλιου Παπαντωνίου

Δε μπορούμε κι εμείς να χαρούμε μια χαρά του Κεντρώου, μια ελπίδα κι αυτή για το κυπριακό, και με τον Μπαγίς θ’ ασχολούμαστε; Τώρα να μου πεις: κάθε που θα ρίχνει ένας Μπαγίς μια πέτρα στη λίμνη, θα τρέχετε να την ψαρεύετε; Μπαγίς είναι, ό, τι θέλει λέει. Κινδυνεύει ο άνθρωπος. Να βάλει τη χώρα του στην Ευρώπη ανάλαβε, και δεν του περνά. Βρίσκει εμπόδιο το Κυπριακό και τις υποχρεώσεις της Κυράς του  απέναντι στην Κυπριακή Δημοκρατία. Κι όμως τη ζημιά την κάνει. «Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές», λέει ο Ποιητής, «είναι γιατί τ’ ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή». Και καθημερινή.

«Οι δυο κοινότητες στην Κύπρο μοιάζουν με αντρόγυνο», λέει ο Μπαγίς, «κι αν δεν ταιριάζουν, ας χωρίσουν». Καλό κομμάτι, να το δώσουν οι δάσκαλοι στα παιδιά, τώρα που γνωρίζουν και τι εστί γραμματικός κριτικισμός ή κριτικός γραμματισμός, να δούμε αν μπορούν να κρίνουν. Κι  αν βρουν και αναλύσουν  το συλλογισμό, τα σοφίσματα και τους κρυμμένους όρους, να περάσουν στην άλλη τάξη, ή και να πάρουν θέση στα παιδαγωγικά τμήματα του «πανεπιστήμιου», να διδάσκουν στα παιδάκια, που, ανάγνωση και γραφή δεν ξέρουν, όμως μπορούν να μάθουν να κρίνουν «του φτέρου» κείμενα, της αρεσκείας του διδάσκοντος.

Μα, μη αγαπημένε μου Μπαγίς, δε βλάφτει να ξέρεις – και το ξέρεις σίγουρα, αλλά μεγάλη σουπιά που είσαι, ταχυδακτυλουργικώς τα κρύβεις στα μελάνια - ότι η χανούμ μάς εγκατάλειψε από το 1963. Θέλησε να ζήσει μόνη, με τη μάνα της  Σουλτάνα προφανώς, που τη συμπουργούσε. Η σουλτάνα λοιπόν  συνυπουργούσε, η χανούμ μας πήρε των ομματιών της, να ζήσει στην «απομόνωσή» της -το παραμύθι αργότερα ανακαλύφθηκε. Η Κυπριακή Δημοκρατία εκπροσωπούνταν και εκπροσωπείται από την ελληνοκυπριακή κοινότητα και μόνην. Η χανούμ αργότερα κουβάλησε χιλιάδες να κοιμούνται μαζί της, βρακοφόρους από την Ανατολία και τα μεχμετζίκ  –αστυνομία τζιαι στρατός εφτάσαν επί τόπου-  την φρουρούσαν να κάνει τις παρανομίες της από το 1974. Πήγε ν’ ανοίξει σπίτι δικό της και να κλείσει το δικό μας. Η μάνα της κουβαλά νερό με τα κοφίνια, κι ο Μπαγίς ονειρεύεται εξίσωση των δυο, της χανούμ και του συν- ζύγου, αλλ΄ο σύν- ζυγος έχει τη νόμιμη κηδεμονία των παιδιών κι η χανούμ των μπαστάρδικών της, των εκτός νόμου αποκτηθέντων.

Κι ύστερα δεν είναι μόνο η εξίσωση του Μπαγίς και τα τερτίπια: «ας χωρίσουν». Μ’ άλλα λόγια ένα σπίτι στο βορρά η χανούμ,  κοντά στη σουλτάνα,  κι άλλο ο άλλος στο νότο, ω της ισότητας και της δικαιοσύνης!  Και τι σκαρφίστηκαν τώρα που βρέθηκαν στις νότιες θάλασσες θησαυροί αμύθητοι; Μα θα τους μοιραστεί εξίσου το «αντρόγυνο»! Όλοι οι έξυπνοι του κόσμου πάνω στην κούτρα μας σκαρφίζονται τα πιο φανταστικά! Αστε και κανενός άλλου το Νόμπελ ευφυιούς... «διπλομμμματίας»!


Στο μεταξύ τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά, μπαινοβγαίνω, συνεργάζεσαι, ξεπουλά, δείχνουμε διαβατήρια, ανέχεστε πρόστιμα, πληρώνουν. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να διαβάζουν τις τουρκικές δηλώσεις, να κρίνουν και να κατακρίνουν τα κακώς κείμενα, να παίρνουν θέση, να αναλάβουν αγώνα διαφώτισης, των συμμαθητών τους πανευρωπαϊκά και προπάντων παγκύπρια. Εδώ μέσα είναι το μέγα πρόβλημα. Καλή και σκληρή δουλειά. Γρηγορείτε. Εξεταστέα  ύλη υπάρχει άφθονη και καθημερινή. Κρίνετε και απαντάτε. Δικαιοσύνην μάθετε. Και σεβασμό στα δικαιώματά σας!